Materiał przybliżający mieszkańcom Gminy Wałcz aktualny Plan Rozwoju Lokalnego na lata 2004-2006.
Plan Rozwoju Lokalnego jest kolejnym, po Strategii Rozwoju i Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, kompleksowym dokumentem wymaganym w przypadku ubiegania się o środki strukturalne. Obowiązek posiadania tegoż dokumentu nakładał Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006. Cezura czasowa Planu obejmuje lata 2004 -2006. Wskazuje jednak na planowane działania w latach 2007 - 2013 (to kolejny okres programowania Unii Europejskiej).
Podstawą w pracach nad dokumentem były, przede wszystkim, Strategia Rozwoju Gminy Wałcz, Wieloletni Plan Inwestycyjny oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Wałcz
Plan Rozwoju Lokalnego przedstawia sytuację społeczno - ekonomiczną Gminy Wałcz, formułuje cele i opisuje strategie zmierzające do osiągnięcia rozwoju społecznego. Plan szacuje również spodziewane efekty planowanych przedsięwzięć i wpływ na przebieg procesów rozwojowych, a także wskazuje kierunki zaangażowania środków funduszy strukturalnych i środków własnych Gminy.
Przygotowanie Planu Rozwoju Lokalnego poprzedzone było szerokimi konsultacjami z partnerami społeczno - gospodarczymi z terenu Gminy.
ZADANIA PLANU ROZWOJU LOKALNEGO MAJĄCE NA CELU POPRAWĘ SYTUACJI SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ GMINY WAŁCZ
Zgodnie z zapisami Strategii Rozwoju dla Gminy Wałcz określono listę zadań do wykonania.
- Zapewnienie korzystnych warunków życia mieszkańców gminy, ochrona wartości kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych.
- Rozwój oświaty i podniesienie wykształcenia mieszkańców
- Aktywizacja gospodarcza i rozwój przedsiębiorczości lokalnej; tworzenie nowych miejsc pracy, szczególnie dla byłych pracowników PGR.
- Stymulowanie funkcji rolniczej i turystycznej jako funkcji wiodących.
- Kształtowanie i racjonalne wykorzystanie przestrzeni wiejskiej z zachowaniem wymogów ekorozwoju.
- Wytwarzanie sprawnych ekonomicznych struktur w rolnictwie i na wsi, zdolnych do ekspansji.
- Rozwój gospodarki, poprzez kształtowanie struktur przestrzennych oraz mechanizmów zapewniających wzrost efektywności gospodarowania i racjonalne wykorzystanie zasobów.
- Powstanie Towarzystwa Rozwoju Gospodarczego Gminy i Funduszu Gwarancji Kredytowych.
Osiągnięcie tak postawionych celów strategicznych wymusza potrzebę sformułowania operacyjnych celów ekorozwoju uwzględniających szansę i zagrożenia. Za cele operacyjne uznano:
- poprawa jakości środowiska ze szczególnym uwzględnieniem jakości wód.
- optymalne wykorzystanie położenia tranzytowego z uwzględnieniem uwarunkowań ekonomicznych;
- rozwój infrastruktury na potrzeby gospodarki rynkowej w sposób minimalizujący konflikty ze środowiskiem;
- wzmocnienie instytucjonalne - organizacyjnego otoczenia gospodarki rynkowej;
- zmiany strukturalne w gospodarce, szczególnie w obrębie rolnictwa i turystyki, prowadzące do wielofunkcyjności gospodarki, wzrostu efektywności oraz ograniczenia presji na środowisko;
- inwestowanie w „kapitał ludzki" w celu podniesienia umiejętności, aktywności i mobilności, zgodnie z wymaganiami gospodarki rynkowej i jej ekologizacji;
- zachowanie trwałości użytkowania zasobów i walorów środowiska;
- kształtowanie wartości społecznych w kierunku sprzyjającym akceptacji ekorozwoju;
rozbudowa systemu obszarów chronionych w integracji z systemem europejskim i krajowym (ECONET);
REALIZACJA CELÓW STRATEGICZNYCH
Zakłada się realizację następujących zadań w zakresie ochrony środowiska naturalnego:
- ochrona wód podziemnych II - go poziomu użytkowego oraz zlewni rzek Dobrzycy, Piławy i Rurzycy w celu utrzymania względnie uzyskania zasobów wód powierzchniowych w I klasie czystości poprzez:
- zracjonalizowanie zabiegów chemizacyjnych w rolnictwie
- unowocześnienie i usprawnienie gospodarki ściekowej i pełne skanalizowanie terenów zurbanizowanych i o skoncentrowanej zabudowie
- stworzenie systemu organizacyjnego wiejskiej gospodarki komunalnej w celu uzyskania i utrzymania właściwego stanu sanitarnego wsi
- na gruntach rolnych - ustalenie ostateczne granicy rolniczo - leśnej
- na wybranych ciekach wodnych - utworzenie małej retencji dla potrzeb rolnictwa, rybactwa, rekreacji i „małej energetyki"
- uregulowanie gospodarki wodą na gruntach rolnych poprzez odbudowę, modernizację i budowę nowych urządzeń wodno - melioracyjnych.
- zalesienie obszarów „wypadających" z rolnictwa oraz innych gruntów marginalnych oraz ochrona i powiększenie obszarów prawnie chronionych
- likwidowanie szkodliwych emisji do atmosfery pochodzących z miejscowych, komunalnych i produkcyjnych generatorów ciepła (gazyfikacja przewodowa)
Uznając za uzasadnioną tezę utrzymania na tym obszarze wiodącej funkcji rolniczej jako głównego kierunku jej strategicznego rozwoju widzi się konieczność jej odbudowy i rozwoju poprzez:
- tworzenia nowoczesnej i efektywnej struktury agrarnej,
- restrukturyzację przestrzenno - organizacyjną i prawno - własnościową struktur Gospodarstwa Agencji Nieruchomości Rolnej (II etap).
W tym celu zakłada się:
- poprawę struktury władania i użytkowania gruntów i tworzenie nowoczesnej struktury agrarnej,
- przekazanie pozostałych niezagospodarowanych gruntów gospodarstw skarbowych w części do dalszego wykorzystania na cele rolnicze na rzecz indywidualnych gospodarstw rolnych, lub wyłączenie ich na cele nierolnicze: pod zalesienia urządzenia rekreacyjne, infrastrukturę techniczną, socjalną i mieszkaniową oraz na rzecz innych pozarolniczych działów i gałęzi gospodarczych,
- przeznaczenie części zasobów trwałych (budynków i budowli) gospodarstw skarbowych nieprzydatnych dla rolnictwa na cele nierolnicze (drobna wytwórczość, usługi, rzemiosło oraz inna pozarolnicza działalność),
- intensyfikację rolnictwa zwłaszcza niektórych działów i gałęzi produkcji o wysokiej chłonności czynnika pracy żywej (tzw. działy specjalne) oraz osiągnięcie wysokiego poziomu produkcji rolnej związanej z systemem kontraktacji i przemysłem rolno -spożywczym i spożywczym,
- pozytywną selekcję indywidualnych gospodarstw rolnych tj. wspieranie gospodarstw
rodzinnych zapewniających dochody na poziomu parytetowym, a gospodarstw drobnych wykorzystujących alternatywne źródła dochodów,
- w indywidualnych gospodarstwach rolnych o odpowiednich uwarunkowaniach
organizacyjnych - wykorzystanie ich zasobu na rzecz innych, pozarolniczych
kierunków działalności gospodarczej, szczególnie w dziedzinach usług rekreacyjnych
(agroturystyka), czy tzw. usług i produkcji nakładczej,
- w zakresie kierunków produkcji rolnej - preferowanie systemu polowego z
kierunkiem zbożowym i produkcją ziemniaków oraz chowem trzody chlewnej a z
uzupełniającym kierunkiem uprawy rzepaku, buraków cukrowych i chowem bydła
mlecznego,
- działania strategiczne w zakresie rolnictwa winni uwzględniać rynek jako główny
mechanizm rozwoju gospodarczego a państwo i samorząd terytorialny winny stanowić
jedynie czynnik interwencyjny, korygujący procesy przekształceń strukturalnych
rolnictwa i jego otoczenia,
- kreowanie warunków i podstaw organizacyjno - finansowych na rzecz integracji sfery
produkcji rolnej ze sferą przetwórstwa rolnego i rolno - spożywczego oraz z
dziedziną obrotu artykułami rolnymi, zwłaszcza z organizacjami skupu,
przechowalnictwa, rynkami hurtowymi (również z giełdami rolno - towarowymi),
- inicjowanie, tworzenie grup producentów (marketingowych) rolnych.
W zakresie przemysłu i budownictwa zakłada się:
- Wykorzystanie miejscowego zainwestowania dla uruchomienia drobnego przemysłu nieuciążliwego.
- Zorganizowanie gminnego systemu gospodarki komunalnej.
- Utworzenie zaplecza technicznego obsługi gospodarki komunalnej.
- Rozwój spółdzielczości mieszkaniowej, szczególnie w osiedlach popegierowskich.
Melioracja
1. Użytki rolne na których istnieją potrzeby odtworzenia systemów melioracyjnych (rejony -obręby geodezyjne):
- Laski Wałeckie,
- Górnica,
- Świętosław,
- Golce,
- Karsibór,
- Kłębowiec,
- Wałcz - Morzyce,
- Różewo,
- Ługi Wałeckie.
2. Użytki rolne z koniecznością podjęcia nowych przedsięwzięć melioracyjnych (rejony -obręby geodezyjne):
- Rutwica,
- Witankowo
- Wiesiółka
- Dobino,
- Przybkowo.
Gospodarka ściekowa (oczyszczalnie ścieków)
I etap
1. Podstawowy warunek - to oczyszczanie wód rzek Dobrzycy i Piławy w ich górnym biegu na terenie woj. zachodniopomorskiego.
2. Na terenie gminy w pierwszej kolejności (!) uruchomienie oczyszczalni w miejscowościach o zagospodarowaniu turystycznym położonych w części północnej i północno - wschodniej - w zlewniach Dobrzycy, Piławy i Rurzycy (co stanowi również ochronę przed skażeniami urządzeń gospodarki rybnej na tych rzekach w rejonie Tarnowa - gm. Szydłowo).
3. Ochrona wód zlewni Piławki i Kłębowianki.
II etap - równoległy z I-szym
1. Uporządkowanie gospodarki wodno ściekowej w mieście Wałcz oraz w zlewniach Jeziora Raduń, Zamkowe, Strączno.
2. Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni już istniejących w miejscowościach:
• Rożewo,
• Chwiram,
• Karsibór,
• Strączno,
• Nakielno,
• Boguszyn.
3. Budowa kanalizacji :
• Dzikowo,
• Gostomia,
4. Budowa oczyszczalni biologicznej ,
• Strączno
· Karsibór
Energetyka (elektryfikacja)
1. Podstawowy, strategiczny kierunek działań: - zwiększenie pewności zasilania gminy poprzez dwustronny układ przesyłowy.Realizacja:
- z linii 110 kV Mirosławiec - Czaplinek poprowadzić odgałęzienie do GPZ Wałcz.
2. Po roku 2000 stworzyć możliwość utworzenia sieci małych elektrowni wodnych szczególnie na ciekach Łączących:
- Jeż. Nakielno - Raduń,
- Jeż. Busino Duże - Zdbiczno.
Drogi
Rosnąca gwałtownie uciążliwość komunikacyjnego węzła tranzytowego o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, tak dla uczestników ruchu jak i dla miasta Wałcz narzuca konieczność idei budowy systemu obwodnic drogowych o wysokich parametrach technicznych i funkcjonalnych, zwłaszcza na północ od zabudowy miejskiej Wałcza.
Rozwiązanie tego problemu wymaga:
- podjęcia odpowiednich decyzji na szczeblu centralnym i wojewódzkim,
- opracowanie szczegółowego studium oraz projektu realizacyjnego.
Przewiduje się, że część budowy systemu obwodnic Wałcza obejmuje niektóre sąsiednie tereny wiejskie. W związku z tym wydaje się celowe podjęcie decyzji blokującej ruch gruntami rolnymi na ciągach przyszłych szlaków obwodnicowych.
Planuje się rozwój sieci utwardzonych dróg gminnych mających znaczenie lokalne dla poprawy dojazdu dzieci do szkół.
Usługi
W zakresie usług zakłada się następujące strategiczne kierunki rozwoju:
- Zlokalizowanie specjalistycznych usług na rzecz obsługi ruchu turystycznego i tras komunikacyj- nych.
- Utworzenie bazy dla innych usług specjalistycznych, wynikających z potencjalnych możliwości rozwoju, przy wykorzystaniu istniejących terenów oraz istniejącego zainwestowania z wykorzystaniem miejscowych nadwyżek siły roboczej.
- Wykształcenie usług hurtowych w dziedzinie handlu i dystrybucji niektórych artykułów spożywczych.
Aktywizacja miejscowego rynku pracy
Strategia zmierza do zaoferowania społeczeństwu gminy w bliskiej przyszłości miejsc pracy dla osób:
- które utraciły pracę w rolnictwie
- które na stałe muszą z rolnictwa odejść,
- które utraciły pracę w mieście w wyniku powstałego tam bezrobocia.
Do zakładanych działań aktywizujących częściową restytucję oraz tworzenie nowych miejsc pracy w gminie należą:
a) W zakresie rolnictwa:
- odbudowa i rozwój funkcji rolniczej poprzez restrukturyzację GRSP,
- uruchomienie efektywnych procesów produkcyjnych zgodnie z koncepcją organizacyjną programu restrukturyzacji,
- rozwój rolniczych działów specjalnych o wysokim zapotrzebowaniu na siłę roboczą, związanych systemem kontraktacji z przemysłem rolno - spożywczym i spożywczym,
- w niektórych indywidualnych gospodarstwach rolnych - wykorzystanie zasobów własnego gospodarstwa na rzecz innych, pozarolniczych form działalności gospodarczej, zwłaszcza w dziedzinie usług rekreacyjnych (agroturystyka).
b) W zakresie przemysłu, budownictwa i usług specjalistycznych:
- dalszy rozwój istniejącego przetwórstwa rolno - spożywczego,
- utworzenie nowych miejsc pracy w drobnym przemyśle lekkim (nastawionym głównie na zatrudnienie nadwyżek kobiecej siły roboczej), oraz uruchomienie produkcji materiałów budowlanych,
- utworzenie nowych miejsc pracy w budownictwie i usługach na rzecz gminnego systemu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
- kreacja miejsc pracy w innych usługach o charakterze specjalistycznym w zakresie:
- obsługi ruchu turystycznego i tras komunikacyjnych,
- usług o charakterze proekologicznym i rehabilitacyjnym,
- usług w dziedzinie handlu hurtowego i dystrybucji niektórych artykułów spożywczych.
c) Możliwości wykreowania miejsc pracy w systemie robót publicznych, zwłaszcza w zakresie niektórych elementów infrastruktury technicznej takich jak:
- rekultywacja terenów zdegradowanych (po „dzikich" wysypiskach śmieci i wyrobiskach kruszyw mineralnych),
- odbudowa zdegradowanych pod względem technicznym systemów melioracyjnych i budowa nowych,
- utworzenie małej retencji i regulacja rzek,
- budowa i modernizacja niektórych elementów sieci drogowej;
- budowa sieci gazowniczej oraz rozbudowa rozdzielczej sieci kanalizacji;
- inne drobne prace modernizacyjne.
d) Wobec bardzo szczupłych zasobów pieniężnych miejscowej ludności, zakłada się:
- wykorzystanie kapitału skumulowanego przez działające w gminie podmioty gospodarcze oraz przypływ poza lokalnych prywatnych środków kapitałowych,
- wykorzystanie formalno - prawnych możliwości kredytowania preferencyjnego (preferencyjne linie kredytowe),
- uruchomienie systemowych ulg finansowych (w tym fiskalnych) z tytułu podejmowania i rozszerzania produkcji materialnej i inicjowania nowych miejsc pracy (wykorzystując także w tym zakresie uprawnienia gminnych władz samorządowych),
- w oparciu o istniejące przepisy formalno - prawne uruchomienie umów na roboty publiczne,
- utworzeniu sprawnej, lokalnej samoorganizacji gospodarczej promującej i zabezpieczającej efektywne inicjatywy przedsiębiorczości i pobudzającej rozwój gospodarczy w gminie,
- utworzenie w gminie stałej etatowej agendy promocyjno - marketingowej.
Przeciwdziałanie bezrobociu na drodze wielofunkcyjnego rozwoju wsi uwzględniające zasadę koncentracji podejmowanych działań w pierwszej kolejności powinno być zlokalizowane:
a) we wsiach największych, wyposażonych w podstawową infrastrukturę techniczną i społeczną, w których koncentruje się, jednocześnie przeważająca część bezrobotnych gminy. Do wsi tych należą: Karsibór, Różewo, Szwecja. Dla wsi Karsibór, Różewo i Szwecja należy opracować szczegółowe programy modernizacji gospodarki i infrastruktury technicznej,
b) na obszarach o najwyższych walorach turystycznych w celu pobudzenia rozwoju funkcji turystycznej gminy. To wsie: Zdbice, Szwecja, Ostrowiec, Głowaczewo, Strączno, Nakielno. Zakłada się, że głównym mechanizmem regulacji rozwoju gospodarczego będzie rynek, jednakże dla osiągnięcia założonych w niniejszym programie celów niezbędne jest podjęcie działań interwencyjnych. Należy zaznaczyć, że wyżej wymienione działania nie powinny zastępować mechanizmów rynkowych, a jedynie korygować procesy przekształceń w gminie Wałcz.
Rozwój funkcji turystycznej
W hierarchii funkcjonalnej przestrzennego zagospodarowania gminy Wałcz uznaje się, że
funkcja turystyczna zajmuje druga lokatę. Jest to funkcja, która w perspektywie spełni bardzo
ważną rolę w aktywizacji gospodarczej, a jej wielkoprzestrzenny i interdyscyplinarny charakter,
może stać się „kołem zamachowym" dla rozwoju różnych branż i usług nie tylko w gminie ale i
na terenach sąsiednich (gminy: Tuczno, Mirosławiec, Jastrowie, Szydłowo, Borno Sulinowo i
inne).
Teza główna - podstawą wykorzystania obszaru gminy pod względem turystycznym jest
turystyka kwalifikowana (czynna), zaś w ograniczonym stopniu rekreacja
pobytowa.
Główne kierunki działań.
- restrukturyzacja i modernizacja istniejących elementów zagospodarowania turystycznego, zwłaszcza w aspekcie wymogów ochrony środowiska i dostosowanie standardu oraz wyposażenia pod wymogi turysty „europejskiego" niezależnie od formy własności,
- wyprzedzające przygotowanie odpowiedniej infrastruktury na obszarach predestynowanych i przewidzianych do wprowadzenia nowych elementów zagospodarowania turystycznego,
- podjęcie działań zmierzających do udostępnienia terenów pod potrzeby funkcji turystycznej a zarządzanych przez różne podmioty (ALP, ANR, WP, PZW itp.),
- preferowanie inwestowania w budowę zróżnicowanej standardowo i wielkościowe bazy hotelarsko - wypoczynkowej w sąsiedztwie głównych węzłów i dróg komunikacyjnych (tranzytowych) oraz obiektów obsługi tras komunikacyjnych o pełnym programie usługowym,
- rozwijanie sieci gospodarstw agroturystycznych jako bazy całorocznej
- rozwijanie taniej bazy pensjonatowej i gastronomicznej typu rodzinnego.
Główne obszary penetracji turystycznej
Wyróżnia się dwie jednostki funkcjonalno - przestrzenne i geograficzno - przyrodnicze wskazane do rozwoju funkcji turystycznej
a) Jednostka środkowo - zachodnia z lasami i zespołem jezior w mezzoregionie „Pojezierza Wałeckiego" J. Betyń, J. Smolno, J. SmolnoWielkie, J. Zielno, J. Kacze, J. Nakielno, J. Strączno, J. Raduń, J. Zamkowe oraz J. Drzewoszewskie, J. Bobkowo, J. Głębokie, J. Piecnik, J. Rakowe i miasto Wałcz jako rejonowe centrum obsługi ruchu turystycznego „Ziemi Wałeckiej". Przewaga turystyki stacjonarnej.
b) Jednostka północno - wschodnia stanowiąca zlewnię rzeki Gwdy, będąca częścią obszaru mezzoregionu „Równina Wałecka", z obszarami leśnymi i zbiornikami wodnymi w zlewniach cząstkowych rzek Dobrzycy, Piławy, Rurzycy i Płytnicy wraz z obszarem umocnień Wału Pomorskiego i jeziorami: J. Businowo, J. Nadarzyce, J. Dobre, J. Zdbiczno, J. Smolno, J. Łubianka, J. Ostrowskie, J. Łabądzkie, J. Krępsko Małe, J. Krępsko Długie, J. Trzebieszki, J. Krępsko Górne, J. Krępsko Średnie, J. Dąb, J. Żabie, J. Łachotka. Przewaga form turystyki aktywnej - wędrownej.
Obie jednostki turystyczne swoim zasięgiem wychodzą poza granice administracyjne gminy Wałcz, jak również przechodzą na teren woj. zachodniopomorskiego. W strategii rozwoju funkcji turystycznej zakłada się, że powyższe jednostki oraz ich elementarne obszary nie powinny między sobą konkurować, ale uzupełniać się programem zagospodarowania i oferowanym produktem turystycznym. Wymaga to opracowania docelowego, szczegółowego programu obsługi i zagospodarowani dopasowanego do zrównoważonego rozwoju produktu turystycznego, uwzględniającego uwarunkowania i wymogi w poszczególnych podobszarach i w zagospodarowania.
Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że rozwój omawianej funkcji następuje na obszarze
wskazanym do prawnej ochrony (postulowane utworzenie parku krajobrazowego o pow. ca 25 tyś. ha, z licznymi rezerwatami, w tym nowoprojektowany rezerwat krajobrazowy „Dolina
Rurzycy" ca 2000 ha).
Szczególne formy zagospodarowania turystycznego gm. Wałcz.
Zróżnicowanie funkcjonalno - przestrzenne i odmienny charakter wydzielonych jednostek zagospodarowania turystycznego wpływa na zróżnicowanie działań w odniesieniu do określonych form turystyki w gminie Wałcz.
W jednostce środkowo - zachodniej z główną dominantą jaką jest jezioro - rezerwat „BETYŃ" winno preferować się rozwój nieagresywnych form turystyki stacjonarnej, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska (zalecenia zawarte są w dokumentacji „Plan ochrony rezerwatu").
Preferowanymi formami dla tego akwenu powinno stać się żeglarstwo i kajakarstwo, zarówno
turystyczne jak i sportowe, przy całkowitym zakazie uprawiania sportów motorowodnych. Na szczególną uwagę zasługują działania zmierzające do odtworzenia „Wałeckiej Pętli Krajobrazowej" poprzez poprawę spławności szlaku krajobrazowego jeż. Raduń - Nakielno oraz utworzenie nowego szlaku jeż. Betyń do jeż. Roduńskiego poprzez jeż. Sumie, Szudno, Szudno Wielkie, Zielno.
Odrębnym zagadnieniem wychodzącym poza ramy niniejszego opracowania jest sprawa rozwoju bazy turystycznej i różnych form turystyki i sportów wodnych na jeziorach Raduń i Zamkowe, położonych w granicach administracyjnych m. Wałcz Podstawowym problemem warunkującym wykorzystanie powyższych akwenów jest rozwiązanie gospodarki wodno - ściekowej i poprawa stanu czystości wód, od której zależy perspektywiczne zagospodarowanie turystyczne. W jednostce turystycznej północno - wschodniej preferuje się rozwój turystyki aktywnej -wędrownej, głównie w oparciu o rzeki przepływające przez jej obszar. Są to rzeki o charakterze rzek górskich nadające się do uprawiania szczególnych form turystyki wodnej jakimi są spływy różnymi jednostkami pływającymi, począwszy od kajaków - poprzez spływ pontonami do spływu tratwami. Podstawowym uwarunkowaniem jest utrzymanie rzek Piławy, Dobrzycy w I -szej klasie czystości wód.
Szczególną formę zagospodarowania i wykorzystania turystycznego przewiduje się dla rzeki
Rurzycy, z uwagi na jej niepowtarzalne, unikatowe walory, które zadecydowały o projektowanym objęciu ochroną prawną całej doliny i utworzenie Rezerwatu „Doliny Rzeki
Rurzycy". W tym przypadku mamy do czynienia z faktem podporządkowania funkcji turystycznej funkcji ochronnej. Zagospodarowanie tej części jednostki powinno wynikać z ustaleń zawartych w Projekcie Ochrony Rezerwatu.
Na uwagę zasługuje również reaktywowanie turystyki pieszej na obszarze Wału Pomorskiego
„Szlak Zdobywców" i utworzenie szlaku kajakowego im. Jana Pawła IIgo.
Opracowanie listy zadań, do zrealizowania wynikających według hierarchii ważności
W czasie spotkań powołanej specjalnie w celu przygotowania Planu Komisji ds. Rozwoju lokalnego dokonano oceny wszystkich proponowanych inwestycji według zaprojektowanych wcześniej i zatwierdzonych kryteriów. W czasie dokonywania oceny korzystano z opracowanych wcześniej i przygotowanych przez pracowników Urzędu, tabel zawierających dostępne informacje o proponowanych do realizacji inwestycjach. Wyniki tej punktacji pozwoliły na dokonanie i uzasadnienie wyboru najważniejszych inwestycji dla gminy z uwzględnieniem aktualnych możliwości finansowych.
Sam proces oceny przebiegał zgodnie z przyjętymi procedurami. W procesie oceny uczestniczyli również konsultanci Wielkopolskiego Ośrodka Kształcenia i Studiów Samorządowych.
Najwyżej punktowane były właśnie inwestycje, przyciągające największa ilość środków finansowych z zewnątrz lub takie które mimo, iż są obecnie planowane do realizacji z własnych środków, mają jednak możliwość uzyskania dofinansowania w kolejnych latach, przede wszystkim ze źródeł funduszy strukturalnych UE. Kolejnym ważnym kryterium była poprawa warunków życia jak największej liczby mieszkańców gminy oraz poprawa poziomu usług oświatowych. Inwestycje spełniające wszechstronnie te kryteria uzyskiwały największa liczbę punktów. Pozostałe inwestycje nie mogły uzyskać takiej oceny przede wszystkim ze względu na znaczne angażowanie środków budżetu gminy. Szczegółowe zestawienie wyników oceny przedstawiono poniżej.
W wyniku przeprowadzonego procesu analizy dostępnych środków na inwestycje oraz analizy zdolności kredytowej Gminy do planu inwestycyjnego zostały zaliczone wszystkie zaproponowane w pierwszej edycji planu inwestycje:
1. KOD ZADANIA 01/2004
Nazwa zadania: Rozbudowa i modernizacje sieci wodociągowej
2. KOD ZADANIA 02/2004
Nazwa zadania: Zakup samochodu marki Lublin
3. KOD ZADANIA 03/2004
Nazwa zadania: Przebudowa drogi gminnej Chwiram-Strączno oraz budowa chodnika w Dzikowie
4. KOD ZADANIA 04/2004
Nazwa zadania: Inwestycje w dziale Administracja Publiczna
5. KOD ZADANIA 05/2004
Nazwa zadania: Modernizacje budynków oświatowych
6. KOD ZADANIA 06/2004
Nazwa zadania: Budowa sali gimnastycznej przy gimnazjum w Lubnie
7. KOD ZADANIA 07/2004
Nazwa zadania: Budowa sali gimnastycznej przy gimnazjum w Chwiramie
8. KOD ZADANIA 08/2004
Nazwa zadania: Zakup komputerów dla GOPS
9. KOD ZADANIA 09/2003
Nazwa zadania: Budowa oczyszczalni ścieków w Wiesiółce
10. KOD ZADANIA 10/2003
Nazwa zadania: Modernizacja oczyszczalni ścieków w Lubnie
11. KOD ZADANIA 11/2004
Nazwa zadania: Budowa sieci kanalizacyjnej i przepompowni ścieków na trasie Chwiram-Gostownia-Dzikowie
12. KOD ZADANIA 12/2004
Nazwa zadania: Modernizacja oczyszczalni ścieków w Nakielnie
13. KOD ZADANIA 13/2004
Nazwa zadania: Inne inwestycje w zakresie wodociągowania i kanalizacji
14. KOD ZADANIA 14/2006
Nazwa zadania: Przebudowa drogi gminnej Dobino-Przybkowo
15. KOD ZADANIA 15/2006
Nazwa zadania: Budowa sieci wodociągowych
16. KOD ZADANIA 16/2006
Nazwa zadania: Budowa sieci kanalizacyjnych Karsibór -Kłębowiec
17. KOD ZADANIA 17/2004
Nazwa zadania: Porozumienie z powiatem na budowę zatoki autobusowej
Cześć środków na realizację inwestycji będzie pochodzić z budżetu gminy, jednak szczególną wagę w procesie priorytetyzacji położono na te inwestycje, które z racji skali i zgodności z zapisami Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego będą miały możliwość pozyskania dotacji z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Warunkiem ich pozyskania jest zapewnienie wkładu własnego, który najczęściej będzie wynosić 25% kosztów kwalifikowanych projektu. |